Du som gillar godsaker i alla dess former är långt ifrån ensam. Faktum är att de allra flesta har någon last som är svår att begränsa, vare sig det handlar om tårtor, cupcakes, choklad eller polkagrisar. Tyvärr leder en överkonsumtion av godsaker till hel del problem, vilket gör att det bästa är att stoppa i sig med måtta.

gottegris

De som själva vet med sig att de är gottegrisar som gärna fikar med jämna mellanrum bör dock ta en del saker i beaktande. Dricker du oftast kaffe vid de tillfällen då du njuter av goda bakverk löper du till exempel stor risk för missfärgningar på tänderna som inte är värst snyggt. Som tur är finns det bra produkter framtagna för att motverka just detta, men det är långt ifrån de enda problem man kan stöta på, om man vet med sig att man är fikasugen lite för ofta.

Viktproblem

Vikten är en annan sak som snabbt kan rulla iväg, då bakverk i de flesta fall, som sagt, inte är speciellt nyttiga att stoppa i sig i alltför stor utsträckning. Allt med måtta som man brukar säga. Om det dock är så att du vet med dig att du kanske stoppar i dig lite för mycket, bör du kanske redan nu korrigera detta med ett lägre kaloriintag rent generellt, samtidigt som du börjar röra dig i större utsträckning än innan. Du märker mest troligt själv av när du påverkas på ett sådant sätt att det börjar kännas osunt och då är det bara att ta tag i motionspassen per omgående.

Diabetes

En annan sak som ditt höga sockerintag kan bidra till är en ökad risk för diabetes. Förr i tiden var diabetes inte alls lika vanligt, men på bara några decennium har antalet som drabbats mångdubblats, mest troligt på grund av att vi helt enkelt äter lite mindre nyttigt än tidigare. Om du är osäker på om just du ligger i riskzonen kan det vara väl värt att kontakta sjukhuset och be om provtagning, eller att skaffa sådan utrustning själv på nätet.