Sweetcollect

Gott och fint för alla åldrar

När det är dags för en tårta är det ju väldigt vanligt att man svänger förbi ett konditori eller liknande och köper en som alla normalt sett brukar gilla. Men att ta sig tiden och göra sin egen tårta kan vara pricken över i:et på vilken tillställning som helst.

Första steget är att planera tårtan. Får den exempelvis inte innehålla ett eller annat livsmedel på grund av allergi? Hur många ska tårtan räcka till? Vilken typ av tårta ska det vara? Dessa och andra frågor är bra att ha klart för sig långt innan man väl sätter igång.

Vill man göra något lite mer extravagant med hjälp av dekorationer kan det vara smart att göra dessa i sockerpasta då det går att förvara utan problem ett par veckor inför tillställningen. Sockerpasta går att få tag på i en mängd olika färger så vad man än känner för att skapa kan man nog hitta en som passar.

Tårtbotten kan man också göra en bra tid i förväg så länge man sedan fryser in dem. Den klarar sig lätt ett antal månader där. Men även om man bakar den strax innan kan det vara smart att frysa in den först då en halvtinat tårtbotten inte smular lika mycket som en tinad. När man skär den itu får man därför ett jämnare snitt.

Lägg sedan den utvalda fyllningen mellan halvorna och ställ in den i kylskåpet inlindad i plastfolie. Här får tårthalvorna chansen att suga i sig fyllningen och blir därmed saftigare. Dagen efter kan man ta fram tårtan igen och börja spackla den. Antingen med grädde eller en smörbaserad kräm.

Täck därefter tårtan med sockerpasta, marsipan eller grädde beroende på vilken typ av tårta det är tänkt att vara. Om det är sockerpasta eller marsipan är det viktigt att se till att biten är större än själva tårtan.

Avslutningsvis är det dags att dekorera tårtan och dekorationerna kan man ofta fästa bara med lite vatten mellan kontaktytorna. Alternativt kan man använda kristyr eller något annat kletigt och ätbart som håller dem på plats. Ställ den sedan i kylskåpen medan den väntar på att bli serverad.


Som det bör då det vankas fest är att man bör klä upp sig lite speciellt. Mycket beror på vilken typ av fest det är frågan om? Ett mer familjärt kalasande kanske inte kräver den finaste dräkten eller klädseln. Får man en inbjudan till fest så kan det stå på inbjudan vilken klädkod som gäller.

Det gäller att man följer den klädkod som angetts på inbjudan. Man kan inte riskera att komma för uppklädd om det är en mindre formell tillställning. Likaväl så vill man ju inte komma i något alldagligt om alla andra kommer i smoking och klänning. För mannen så är det alltid en fördel att ha ett par slipsar att välja bland. Men också självklart några olika kostymer som kan passa in på den tillställning som man ska delta i.

För vissa så är det enkelt att bestämma sig för valet av klädsel när man ska på fest. Andra behöver mer tid på sig innan man känner att det stämmer. Genom att ha en bra basgarderob som man kan använda sig av så kommer man långt. Idag så kan man variera många plagg och få till en festklädsel relativt snabbt. Flertalet vill gärna köpa något nytt då det vankas fest. Det kan vara de gånger som man känner att man vill kosta på sig en ny outfit.


Barnkalas behöver inte vara ett uppdukat bord fyllt med socker, du kan använda lite nyttigare alternativ utan att göra barnen besvikna. Det är känslan av barnkalaset som gör barnen glada, aktiviteterna ser till att de har roligt och presenterna är det som födelsedagsbarnet kommer att minnas. Inte vad du lägger på deras tallrik.

Byta ut livsmedel

Om du vill sockra eller söta en råvara eller blandning kan du använda sötningsmedel istället för rent socker. En del påverkar inte blodsockernivåerna på samma sätt och kalorimängden är mycket lägre. Stevia och sukralos är två sötningsmedel som du kan baka med och som inte höjer blodsockret. Dock ska det uppmärksammas att vetemjölet i bakningen höjer blodsockernivån lågt mer än rent socker gör. Försök därför att byta ut vetemjölet mot havregryn, havrekli, pofiber eller fiberrikare mjöl.

Du kan också strunta i bakverk och kakor överhuvudtaget och bjuda på delikata fruktfat istället. Frukter innehåller fruktsocker som höjer blodsockret, men kalorierna är snällare eftersom fibrerna i frukten gör att mage och tarmar arbetar mer och sockret glider inte genom magen och direkt ut i blodet.


Amerika är ganska känd för sin mat. Kanske är detta inte alltid positivt, men när det kommer till sötsaker går det inte att neka att de har mycket att erbjuda. Bara bland efterrätterna finns det mycket man kan utforska och här tar vi en titt på några klassiker.

Det är inte svårt att hitta recept på dessa efterrätter även på svenska sajter. Detta kan många gånger vara att föredra så slipper man konvertera alla främmande måttenheter de använder på andra sidan Atlanten. Ibland finns dock chansen att en del saker byts ut mot ekvivalenta ingredienser vi kan få tag på här i Sverige. Vill man vara lite mer autentisk kan man alltid titta på importerade ingredienser istället.

Chocolate Chip Cookies

Den klassiska mjuka kakan med små chokladbitar är något som alla är bekant med. Dessa har vi så klart även i våra egna varianter här i Sverige. Men det är värt att testa på ett riktigt amerikanskt recept också. Och naturligtvis serverar man dessa med ett stort glas mjölk.

Bananas Foster

Bananas foster är en favorit i USA och består av banan och vaniljglass. Till dessa har man även en sås gjord på smör, farinsocker, kanel, mörk rom och bananlikör. Bananerna tillagas tillsammans med såsen och serveras sedan över glassen.

Pecan Pie

Pecan pie är precis som det låter en paj där pekannötter spelar huvudrollen. Denna efterrätt har många olika varianter och  äts ofta vid högtider som jul eller amerikanska thanksgiving. Det har en speciell plats i amerikanska södern.

Whoopie Pie

Whoopie pie är en dessert som vandrar gränserna mellan både kaka och paj. Många förknippar denna med New England men det har sin plats i efterrättsköket över hela landet. Det är mer eller mindre två halvrundade bitar med grädde, glasyr eller liknande emellan dem. Kakbitarna är ofta choklad av en sort eller annan men det finns även andra varianter.


Om du gillar att baka och laga mat vet du själv hur dyrt det kan bli att köpa livsmedel. En del saker är billiga men de bra och lite mer nyttiga produkterna brukar kosta mer vilket gör det svårare att baka och laga mat som är nyttigare och hälsosammare. Ett sätt att spara pengar och lära sig något nytt är att odla saker själv. 

Från fröer

Vill du går den långa vägen och lära dig odling från grunden ska du köpa dina ingredienser som fröer och lökar. Börja från noll och driv upp dem själv, det innebär mer jobb men det är tillfredsställande och lärorikt arbete.

Du kan köpa fröer till en mängd vanliga örter, kryddor och grönsaker hos Simbadusa. Fröer odlas olika men generellt ska de stå varmt och fuktigt tills de har nått en viss höjd, sedan behöver du plantera om dem i större krukor där de får mer utrymme att växa. I början är det bra att använda såjord som inte är lika näringsrik och vid omplantering använda vanlig matjord eller blomjord beroende på frösort. Vill du odla på vintern ska du använda belysning ämnad för odling, den efterliknar solljus och alstrar värme så fröerna trivs.

Läs alltid bak på fröpåsen hur du ska så för att få bästa resultat. Med våra korta somrar behöver många grönsaker och blommor förkultiveras inomhus för att hinna växa upp och ge skörd innan sommaren är slut. Det betyder att du börjar så frön mellan februari och april för att plantera ut dem när jorden utomhus blivit var. Fixa ett litet miniväxthus i inomhusformat för att hålla hög temperatur och fuktighet. Du kan använda plastfolie, plastförpackning eller äggkartonger för att skapa små jordhögar med fröer i. Du kan läsa hos Farbror Grön hur denne gör för att förså sina plantor.

Köpa färdiga

Du kan också nyttja färdiga grönsaker och kryddor för att skapa ett eget grönsaksland. Många färska kryddor och sallader behöver du bara sätta direkt ned i jorden och vattna får att få kontinuerlig skörd över hela året. En del odlare har också fått goda resultat när de skurit en grönsak i hälften och planterat. Risken är att köttet på grönsaker får fröerna att ruttna och mögla innan de kan börja gro, därför är det alltid bättre att ta ut fröerna och låta dem torka innan du planterar.

Kryddor och örter kan vara besvärliga att driva upp, de kräver lite extra skötsel och underhöll får att må bra. Bästa genvägen är att köpa färska kryddor och örter som du planerat i ny jord när du kommer hem. De har väldigt tunna bladverk, vilket betyder att de kan inte lagra vatten. Se till att jorden inte torkar ut så kommer du att kunna skörda dina kryddor i många månader. Om du inte skördar med jämna mellan börjar gamla blad att multna och kan påverka resten av plantan. Har du ingen användning för kryddan just nu kan du finhacka och frysa in den.


Kakor kan vara en av de bästa sakerna som finns, men vår kropp håller inte alltid med. Kakor och bullar innehåller stora mängder socker och mjöl, två produkter som vi vet leder till övervikt. 

Lite och ibland

Du kan så klart äta kakor utan att gå upp i vikt, men det kräver disciplin. Istället för att fika med sju sortens kakor hos farmor kan du tacka och ta en eller två. Passa på att äta dina favoriter och lämna de andra. Och fika inte varje dag, en fika i vecka räcker och gör det lättare att hålla vikten än om du fikar kakor varje dag på jobbet.

Bra belöningar

För att belöna en bra dag eller viktig händelse med kakor och tårta, kan du använda dig av nyttigare belöningar. Du kan gå in på Sportamore.se och beställa hem ett par nya träningsbyxor istället för att besöka Recept.se och hitta ett nytt recept på vetelängder. Belöna dig med annat än mat och socker och gör samma sak när du behöver tröst.

Träningen

Du behöver verkligen inte bo på gymmet varje dag för att träna bort några kakor som du har ätit under veckan. Tänk på att kroppen gör av med ungefär 1000-2000 kalorier varje dag bara för att allt i kroppen ska fungera. Du kan alltså ligga i sängen hela dagen och ändå förbränna kalorier. Några hundra kalorier över kommer inte att göra så stor skillnad för kroppen räknar inte kalorier och fokuserar inte på vad du ätit under de senaste 24 timmarna. De extra du har ätit under veckan slås ut över de andra dagarna.


Har man ännu inte tagit sig tiden att baka lite eget julgodis börjar det verkligen vara dags för detta om man vill kunna bjuda på lite gott kring jul. 

Allal har säkert sina favoriter när det kommer till julgodiset och här kommer några klassiska smaker och godissorter som vi ofta ser dyka upp kring juletiden. Tänk bara på att det inte endast är godiset som sätter stämningen utan även allt runtikring. Satsa därför på det ätbara men även presentationen.

Lakrits

Det är få länder som älskar lakrits så mycket som Sverige. Och kanske har man aldrig tänkt på att inkludera lakrits i julgodiset tidigare, men detta är absolut något varje lakritsälskare bör prova på. Ett recept man därför kan prova på är lakritsfudge med turkisk peppar.

Fudge

Och på tal om fudge. Detta är helt klart en julklassiker i många svenska hem och det finns mängder av olika recept på fudge man kan prova på om man känner sig lite äventyrlig. Med lite inspiration från alla dessa kan man säkert komma på egna smakprofiler man kan kombinera med sin fudge.

Knäck

Knäck är också något som dyker upp bland julgodiset hemma hos många. Dessa sötsaker har en tendens att fastna i tänderna, men det är något vi alla kan överleva om det betyder att vi får denna enkla men juliga smakupplevelse. Många gör dessa med sötmandel men om man hellre vill ha en liten annan smak kan man även satsa på hasselnötter, lakritspulver, kakao eller till och med polkagrisar.

Polkagrisar

Och på tal om polkagrisar. Detta är ju absolut något som måste finnas med på julen. De klassiskt vita och röda godisarna som vi både äter och använder som dekoration (men sedan äter dekorationen också). Man kan göra dem helt solo eller kombinera dem med flera andra godsaker.


Börjar det närma sig födelsedag eller något annat som ska firas. Här kommer några bra tips till barnkalaset som ni kanske kan få användning för. 

Tips inför ett barnkalas

  • Se till att planera noga så inget missar, skapa gärna en punktlista som denna med saker som ska fixas innan kalaset.
  • Att bjuda in till barnkalas gör man i god tid så att man som föräldrar kan planera sin fritid efter de datum som är aktuellt.
  • Skriv i inbjudan vilken tid som kalaset starta, men också när det är dags att hämta hem barnen.
  • Var noga med att fråga om allergier så du kan förbereda detta i form av bakverk som passar för allergiker.
  • Leta upp lekar som kan passa de flesta och som alla barn känner sig bekväma med.
  • Planera alltid in något extra om det skulle bli tid över
  • Var noga med att alla barn får vara med vid lekarna och att ingen känner sig utanför

Ja, detta var några punkter som kan vara bra att tänka på när man bjuder in till ett barnkalas. Många gånger så hittar barnen på egna lekar och kan styra upp detta själva. Men det kan alltid vara bra att ha lite styrning på saker och ting så det inte går överstyr.


Vi alla vet att socker inte är bra för oss, men i måttliga mängder så förstör dig inte. Men hur fungerar det när du bär på en annan människa?

sugar pregnant chocolate candy_407896087

Många personer kämpar med att bli gravid. En stor hjälp på vägen att bli gravid är kosttillskott, ägglossningsvisare och goda råd från barnmorskan. Och när du väl blivit gravid är det viktigare än någonsin att du håller bra hälsa för att barnet ska frodas. det är redan självklart att du slutar med alkohol, cigaretter, droger och snus. Men hur är det egentligen med socker?

Socker är nästan som en drog, fast laglig. Den ger en kortvarig energikick men det ersätts med en djupare dipp än om du valt något annat sätt att få energin tillbaka. Du får också starkare hungerkänslor. På lång sikt ökar du risken för diabetes, fetma och din hjärna kan inte längre avgöra om du är mätt eller inte.

Och om det har så pass stor påverkan på dig, hur är det då med ett litet foster? Det har visat sig att det du äter under graviditeten har stor påverkan på vad ditt framtida barn kommer att gilla, samt så påverkar din diet fostrets tillväxt och utveckling. Äter du mycket skräpmat och processad mat kommer ditt barn nog gilla samma sak. Äter du nästan bara samma saker kanske barnet får svårt att ta till sig nya smaker eller är helt enkelt rädd för att testa andra livsmedel.

Du ska absolut inte banta, det kan leda till näringsbrist i livmodern, men försök att äta vällagad mat och variera middagarna. Det kan vara svårt att stå emot graviditetssugen på socker eller fett men försök att begränsa intaget.

Ditt blodsocker spelar en viktig roll i barnets utveckling i magen. Har du högt blodsocker ska du försöka få ned det så fort som möjligt. Högt blodsocker kan nämligen leda till utvecklingsskador eller missbildningar. Som sötsaksälskare är väl inte risken så stor att blodsockret ska vara i sån hög grad, men om du har diabetes är det viktigt att hålla ett extra öga på blodsockret och försöka få ned det i den mån du kan.


Du som gillar godsaker i alla dess former är långt ifrån ensam. Faktum är att de allra flesta har någon last som är svår att begränsa, vare sig det handlar om tårtor, cupcakes, choklad eller polkagrisar. Tyvärr leder en överkonsumtion av godsaker till hel del problem, vilket gör att det bästa är att stoppa i sig med måtta.

gottegris

De som själva vet med sig att de är gottegrisar som gärna fikar med jämna mellanrum bör dock ta en del saker i beaktande. Dricker du oftast kaffe vid de tillfällen då du njuter av goda bakverk löper du till exempel stor risk för missfärgningar på tänderna som inte är värst snyggt. Som tur är finns det bra produkter framtagna för att motverka just detta, men det är långt ifrån de enda problem man kan stöta på, om man vet med sig att man är fikasugen lite för ofta.

Viktproblem

Vikten är en annan sak som snabbt kan rulla iväg, då bakverk i de flesta fall, som sagt, inte är speciellt nyttiga att stoppa i sig i alltför stor utsträckning. Allt med måtta som man brukar säga. Om det dock är så att du vet med dig att du kanske stoppar i dig lite för mycket, bör du kanske redan nu korrigera detta med ett lägre kaloriintag rent generellt, samtidigt som du börjar röra dig i större utsträckning än innan. Du märker mest troligt själv av när du påverkas på ett sådant sätt att det börjar kännas osunt och då är det bara att ta tag i motionspassen per omgående.

Diabetes

En annan sak som ditt höga sockerintag kan bidra till är en ökad risk för diabetes. Förr i tiden var diabetes inte alls lika vanligt, men på bara några decennium har antalet som drabbats mångdubblats, mest troligt på grund av att vi helt enkelt äter lite mindre nyttigt än tidigare. Om du är osäker på om just du ligger i riskzonen kan det vara väl värt att kontakta sjukhuset och be om provtagning, eller att skaffa sådan utrustning själv på nätet.


Older Posts »