Kakor kan vara en av de bästa sakerna som finns, men vår kropp håller inte alltid med. Kakor och bullar innehåller stora mängder socker och mjöl, två produkter som vi vet leder till övervikt. 

Lite och ibland

Du kan så klart äta kakor utan att gå upp i vikt, men det kräver disciplin. Istället för att fika med sju sortens kakor hos farmor kan du tacka och ta en eller två. Passa på att äta dina favoriter och lämna de andra. Och fika inte varje dag, en fika i vecka räcker och gör det lättare att hålla vikten än om du fikar kakor varje dag på jobbet.

Bra belöningar

För att belöna en bra dag eller viktig händelse med kakor och tårta, kan du använda dig av nyttigare belöningar. Du kan gå in på Sportamore.se och beställa hem ett par nya träningsbyxor istället för att besöka Recept.se och hitta ett nytt recept på vetelängder. Belöna dig med annat än mat och socker och gör samma sak när du behöver tröst.

Träningen

Du behöver verkligen inte bo på gymmet varje dag för att träna bort några kakor som du har ätit under veckan. Tänk på att kroppen gör av med ungefär 1000-2000 kalorier varje dag bara för att allt i kroppen ska fungera. Du kan alltså ligga i sängen hela dagen och ändå förbränna kalorier. Några hundra kalorier över kommer inte att göra så stor skillnad för kroppen räknar inte kalorier och fokuserar inte på vad du ätit under de senaste 24 timmarna. De extra du har ätit under veckan slås ut över de andra dagarna.